Zakupy PKP firma kupi dodatkowo 10 nowych lokomotyw od firmy NEWAG

Podziel się:

fot.PKP

PKP Intercity rozszerza umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych, którą podpisało w maju 2018 roku z firmą NEWAG, zamawiając dodatkowo 10 nowoczesnych lokomotyw Griffin. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 551,4 mln zł brutto. Umowa jest jednym z elementów największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.

Przedmiotem umowy z firmą NEWAG jest dostarczenie 20 nowych lokomotyw elektrycznych. Producent jest także zobowiązany do przeszkolenia osób wskazanych przez PKP Intercity w zakresie ich obsługi, świadczenia usług utrzymania pojazdów na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Umowa przewiduje także prawo opcji na kolejne 10 lokomotyw, z którego właśnie skorzystało PKP Intercity. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 551,4 mln zł brutto, w tym sama opcja na dodatkowe pojazdy to 183,8 mln zł brutto. Zakup pojazdów będący elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” zostanie sfinansowany w części ze środków unijnych.

Bardzo nas cieszy, że harmonijnie rozwija się współpraca PKP Intercity z kolejną polską spółką. Współpraca z rodzimymi przedsiębiorstwami służy rozwojowi całej polskiej kolei, która jest niezwykle istotną gałęzią polskiej gospodarki teraz i niewątpliwe będzie nią także w przyszłości. Wielomiliardowe inwestycje naszego narodowego przewoźnika służą jednak nie tylko gospodarce, ale przede wszystkim pasażerom, którzy oczekują usług na najwyższym poziomie – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Szybkie podróże po całej Polsce

Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Zostaną one wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:

  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski)
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Nowoczesne lokomotywy będą prowadzić składy na wielu popularnych trasach w całym kraju. Stopniowo udaje nam się wspólnie niwelować wykluczenie komunikacyjne, zapewniając coraz większej liczbie mieszkańców Polski dostęp do komfortowych połączeń dalekobieżnych oferowanych przez PKP Intercity – podkreśla Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Największe inwestycje w historii

Stale rosnąca liczba osób, które podróżują koleją jest dowodem na to, że Polacy ponownie jej zaufali. To historyczny moment dla polskiej kolei, a zarazem wyjątkowa szansa na umocnienie swojej pozycji, ponieważ inwestycji na taką skalę jeszcze nie było. Rozszerzona dzisiaj umowa jest tego świetnym przykładem – przekonuje Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A., Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity.

Zakup łącznie 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Dzięki realizacji programu, po jego zakończeniu w 2023 roku tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

Nowe lokomotywy pozwolą na obsługę naszej stale rozwijanej siatki połączeń. Pasażerowie podróżujący pociągami zestawionymi z nowych lub zmodernizowanych wagonów, prowadzonych nowoczesnymi lokomotywami, będą mogli cieszyć się bardzo wysokim komfortem podróżowania po całej Polsce – zapewnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Pierwsza lokomotywa już gotowa

Zgodnie z zawartą umową, producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umowy. Do PKP Intercity wszystkie pojazdy trafią więc najpóźniej pod koniec 2020 roku. Jedna z pierwszych lokomotyw została zaprezentowana podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2019 w Gdańsku.

(pras)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *