Początek nowej ery elektromobilności: wydajny napęd w pełni elektrycznego BMW iX3.
fot.pras BMW
BMW iX3, którego produkcja rozpocznie się w 2020 r., umożliwi jazdę bez lokalnej emisji spalin w nowatorski, wydajny sposób sprawdzający się w codziennej eksploatacji. Zasięg w cyklu testowym WLTP wynosi ponad 440 km* przy pojemności akumulatora netto 74 kWh*. Pierwszy w pełni elektryczny samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV) jest prekursorem technologii BMW eDrive piątej generacji, która od roku 2021 będzie stosowana również w BMW i4 oraz BMW iNEXT. W tym celu jednostka napędowa i akumulator wysokonapięciowy w innowacyjnej technologii ogniw akumulatorowych zostały opracowane od podstaw na nowo. Dzięki temu BMW iX3 oferować będzie typowe dla marki wrażenia z jazdy, a jednocześnie wybitną wydajność i niespotykaną równowagę pomiędzy masą a zasięgiem.
BMW iX3 to kolejny kamień milowy w konsekwentnej realizacji strategii elektryfikacji BMW Group. Debiutujące w 2020 r. BMW X3 będzie również pierwszym modelem marki dostępnym z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, w wersji hybrydowej plug-in oraz napędem czysto elektrycznym. Ta oferta „Power of Choice” uwzględnia różne wymagania i oczekiwania klientów na całym świecie, jak również maksymalną skuteczność w redukcji emisji CO2. BMW iX3 będzie produkowane na rynek światowy przez spółkę joint venture BMW Brilliance Automotive w Shenyang (Chiny).
Technologia BMW eDrive piątej generacji to klucz do wzorcowego zrównoważonego rozwoju pojazdów z napędem zelektryfikowanym. Jest wynikiem konsekwentnego rozwoju w ramach EfficientDynamics oraz doświadczenia w dziedzinie elektromobilności gromadzonego przez BMW Group od ponad dziesięciu lat. Elementy napędu BMW eDrive to autorskie rozwiązania BMW Group. Silniki elektryczne i akumulatory wysokonapięciowe powstają we własnych zakładach produkcyjnych koncernu. Dzięki temu organizacja ma bezpośredni wpływ na właściwości produktu i jakość poszczególnych komponentów. Ponadto jednostka napędowa i akumulator wysokonapięciowy są elastycznie skalowalne pod względem mocy i pojemności energetycznej, dlatego można je wykorzystywać w różnych pojazdach i segmentach.
EfficientDynamics w najlepszym wydaniu: nowy napęd o wysokim stopniu sprawności i typowym dla marki oddawaniu mocy.
W BMW iX3 EfficientDynamics osiąga nowy poziom. Technologia BMW eDrive piątej generacji obejmuje wysoce zintegrowaną jednostkę napędową z silnikiem elektrycznym, elektroniką mocy i skrzynią biegów w jednej obudowie. W istotnym stopniu zmniejsza to wymiary i masę układu napędowego w stosunku do dostarczanej mocy. W porównaniu z poprzednim napędem elektrycznym BMW gęstość mocy jest wyższa o około 30%. Silnik elektryczny BMW iX3 generuje maksymalną moc ponad 200 kW (270 KM)*. Moment obrotowy 400 Nm* umożliwia mocne przyspieszenie początkowe, a dzięki specjalnym cechom konstrukcyjnym utrzymuje się aż po wysokie obroty.
Inną szczególną cechą silnika elektrycznego zastosowanego po raz pierwszy w BMW iX3 jest konstrukcja umożliwiająca rezygnację z pierwiastków ziem rzadkich.
Silnik elektryczny BMW iX3 napędza tylne koła. Takie rozwiązanie pozwala dodatkowo zwiększyć ogólną sprawność układu napędowego. Napęd tylny, który zapewnia typowe dla marki wrażenia z jazdy, zwiększa również zasięg modelu.
Akumulator wysokonapięciowy o znacznie większej gęstości energii i oszczędnym wykorzystaniu surowców.
Również akumulator wysokonapięciowy w BMW iX3 jest elementem piątej generacji BMW eDrive i bazuje na najnowszej wersji technologii NMC-811 w typowej dla BMW pryzmatycznej konstrukcji. Organizacja dysponuje na tym polu szerokimi kompetencjami. Wiedza ta przekłada się na precyzyjne specyfikacje, według których zlecana jest produkcja ogniw akumulatorowych. Dzięki konsekwentnym pracom badawczym i rozwojowym nie tylko stale zwiększa się wydajność i gęstość energii, ale coraz lepsze są również wszystkie istotne właściwości ogniw. Akumulatory wysokonapięciowe marki reprezentują we wszystkich istotnych aspektach, szczególnie w odniesieniu do trwałości i bezpieczeństwa, optymalny poziom dzisiejszych możliwości. W akumulatorach najnowszej generacji zmniejszono też o kolejne dwie trzecie wykorzystanie kobaltu. W porównaniu z ogniwami akumulatorowymi stosowanymi dotychczas w BMW Group w pojazdach elektrycznych grawimetryczna gęstość energii akumulatora BMW iX3 jest wyższa o około 20 procent.
At the same time the BMW engineers were able to reduce the share of cobalt contained in the battery by another two thirds. Compared to former technology used by BMW Group, the gravimetric energy density on cell level in the BMW iX3 is around 20 percent higher.
Wraz z BMW iX3 koncern BMW Group po raz pierwszy będzie samodzielnie pozyskiwać kobalt i lit i zaopatrywać producentów ogniw akumulatorowych.
Zoptymalizowana została również skalowalność i kompaktowa konstrukcja akumulatorów wysokonapięciowych. Ogniwa akumulatorowe są grupowane w wyspecjalizowanych zakładach produkcyjnych BMW Group w moduły, które są następnie łączone w żądany w danym modelu pakiet akumulatora wysokonapięciowego. Akumulator BMW iX3 jest umieszczony płasko w podłodze. Dzięki temu nie powoduje żadnych ograniczeń przestrzeni pasażerskiej i bagażowej w porównaniu z BMW X3 z konwencjonalnym napędem.
Większy zasięg poprzez większą wydajność, a nie dodatkową masę
Akumulator wysokonapięciowy w BMW iX3 o pojemności energetycznej netto 74 kWh* zapewnia zasięg ponad 440 km* w cyklu testowym WLTP. W porównaniu z konkurencją BMW iX3 wyróżnia się wyjątkowo niskim zużyciem energii wynoszącym poniżej 20 kWh/100km* w cyklu testowym WLTP i tym samym wyznacza nowy wzorzec równowagi pomiędzy wielkością akumulatora a zasięgiem. Dzięki wysokiej sprawności komponentów napędu i wysokiej gęstości energii akumulatora wysokonapięciowego BMW iX3 oferuje zasięg, który konwencjonalne pojazdy elektryczne mogą uzyskać tylko przy znacznie większych i odpowiednio cięższych akumulatorach.
Dodatni bilans ekologiczny zabezpieczony.
Czasami kwestionuje się dodatni bilans ekologiczny samochodów elektrycznych, zwłaszcza na rynkach z niewielkim udziałem ekologicznej energii elektrycznej w sieci publicznej. W BMW Group każdy zelektryfikowany model musi wykazać, że przez cały cykl obejmujący pozyskanie surowców, łańcuch dostaw, produkcję, okres eksploatacji i recykling wyraźnie przewyższa porównywalny pojazd z konwencjonalnym napędem. W przypadku BMW iX3 przewaga nad obecnym BMW X3 sDrive 20d wynosi ponad 30 procent przy korzystaniu ze średniej europejskiej energii elektrycznej, oraz około 60 procent przy korzystaniu z ekologicznej energii elektrycznej.
Ponadto po długiej eksploatacji w samochodzie akumulatory wysokonapięciowe z BMW iX3 będzie można nadal wykorzystywać, podobnie jak akumulatory z BMW i3 z technologią Plug&Play, jako stacjonarne zasobniki energii. To jeszcze bardziej poprawi i tak już dodatni bilans CO2 w BMW iX3.
(pras.)