Z Warszawy do Krakowa z prędkością do 250km/h ? PKP podpisały umowę umowę na projekt i budowę systemu ERTMS/ETCS

Podziel się:

fot.PKP 

Kolejny krok do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h z Warszawy do Krakowa. Na Centralnej Magistrali Kolejowej europejski system zarządzania ruchem kolejowym za 314 mln zł zapewni szybkie i bezpieczne podróże. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na projekt i budowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na 210 km linii CMK. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym gwarantują nowe wiadukty.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (30.09.2019 r.) umowę o wartości 314 mln zł na zaprojektowanie i budowę systemu i nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na ok. 210 km linii Centralnej Magistrali Kolejowej od Korytowa do Zawiercia. Zawarto tez umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii za ok. 26 mln zł. Inwestycje zapewniają podnoszenia prędkości pociągów na linii do 250 km/h.

 Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego poprawiają dostęp do kolei i ofertę połączeń w regionach i między nimi. Nowoczesne systemy i zmodernizowane tory na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewnią wyższy komfort i bezpieczeństwo podróżującym między Warszawą a południem Polski. W 2023 r. czas przejazdu ze stolicy do Krakowa i Katowic skróci się do poniżej 2 h. CMK będzie pierwszą linią w kraju, na której pociągi pojadą z prędkością powyżej 200 km/h – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W ramach inwestycji na trasie zamontowane zostaną urządzenia i system ERTMS/ETCS poziomu 2. Będą dostosowane do współpracy z nowymi urządzeniami sterowania ruchem pociągów na stacjach Psary, Góra Włodowska oraz posterunku Knapówka. Dzięki nowemu wyposażeniu linii m.in. tzw. czterostawnej samoczynnej blokadzie liniowej zapewniony będzie wymagany poziom bezpieczeństwa szybkich pociągów jadących z prędkością do 250 km/h. Nowe lokalne centrum sterowania (LCS) w Idzikowicach będzie nadzorowało ruch pociągów i pracę urządzeń na linii od Korytowa do Zawiercia.

W LCS przewidziano również symulator urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie on odwzorowywał urządzenia i prace na Centralnej Magistrali Kolejowej i służył szkoleniu przede wszystkim dyżurnym pracującym na CMK.

– Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 to kolejna inwestycja PLK na ważnej magistrali. Modernizowana jest obecnie stacja techniczna w Idzikowicach, która usprawni przejazd pociągów. Przebudowujemy i budujemy bezkolizyjne skrzyżowania, by CMK była przystosowana do bezpiecznego przejazdu z prędkością do 250 km/hi. Efektem inwestycji na Centralnej Magistrali Kolejowej będzie także sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, na linii CMK planowany jest przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h.

Projekt „Wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziom 2, wraz z budową LCS oraz samoczynnej blokady liniowej, na odcinku linii kolejowej nr 4, Korytów – Zawiercie” jest realizowany w ramach inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Prace w systemie „projektuj i buduj” zaplanowano na lata 2019 – 2023. Inwestycja o wartości 314 mln zł jest finansowana ze środków budżetowych. Budowa systemu GSM-R na CMK jest realizowana w ramach komplementarnego ogólnopolskiego projektu.

Dziś PLK podpisały również umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii (łódzkie). W miejscu istniejącego przejazdu wybudowany zostanie wiadukt drogowy. Przewidziano po dwa pasy jezdni o szerokości 3 m. Dla pieszych i rowerzystów będzie wyznaczony pas pieszo-rowerowy. Prace zaplanowano na lata 2019-21. Wartość prac to 25, 6 mln zł.

Na CMK obecnie postępuje modernizacja stacji w Idzikowicach oraz modernizacja 14 obiektów inżynieryjnych na szlaku Idzikowice – Opoczno. Rozpocznie się budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w Koziej Wsi i Motycznie.

Nowe systemy na Centralnej Magistrali Kolejowej

ERTMS (European Rail Traffic Management System) poziomu 2 wykorzystuje system łączności bezprzewodowej GSM-R i nowoczesne technologie IT. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jego działanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS i systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.

Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów są na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami uzyskują dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pociągów. System analizuje decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.

Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R. Zapewnia on wymianę informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.

Wdrożenie systemu ERTMS pozwala m.in. na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym wpływa na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei. Wprowadzenie systemu na liniach kolejowych w Polsce umożliwi pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczanie granic.

Umowy:

  • „Wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziom 2, wraz z budową LCS oraz samoczynnej blokady liniowej, na odcinku linii kolejowej nr 4, Korytów – Zawiercie” – wykonawca konsorcjum – Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. oraz Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.
  • Budowa skrzyżowania dwupoziomowego (wiaduktu drogowego) nad linią kolejową nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie i likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego w km: 95,136 – wykonawca „INTOP Warszawa” Sp. z o.o.

(pras.)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.