Orły 2024. Laureaci 26. edycji Polskich Nagród Filmowych ogłoszeni

Podziel się:

fot. AKPA

W poniedziałek 4 marca w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się Gala 26. Orłów, Polskich Nagród Filmowych. „Zielona granica” Agnieszki Holland zdobyła Orła za Najlepszy Film. Agnieszka Holland odebrała też Orła za Osiągnięcia Życia. Najwięcej – bo aż sześć statuetek – zdobył „Kos” Pawła Maślony. Został nagrodzony w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria.

Najlepsze polskie filmy, znakomite seriale, poruszające dokumenty, wybitni twórcy i niezapomniane wcielenia aktorskie, plejada gwiazd i ogromne emocje. Tak przebiegała Gala 26.  Polskich Nagród Filmowych Orły.

O tym, do kogo trafiły prestiżowe statuetki, zdecydowało ponad 800 członków Polskiej Akademii Filmowej w tajnym głosowaniu. Jego wyniki – jak co roku – pozostawały ściśle chronioną tajemnicą aż do momentu otwarcia kopert na scenie Teatru Polskiego. Za przeprowadzenie głosowania, liczenie głosów i utrzymanie ich w tajemnicy, odpowiadała światowa doradczo-audytorska firma PwC – ta sama, która odpowiada za przebieg głosowania Amerykańskiej Akademii Filmowej przyznającej Oscary.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej tytuł Najlepszego Filmu 26. edycji Polskich Nagród  Filmowych Orły zdobyła „Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland wyprodukowana przez Metro Films.

Orła dla Najlepszego Reżysera za film „Kos” odebrał Paweł Maślona. Nagroda za Najlepszy Scenariusz przypadła Michałowi A. Zielińskiemu, również za „Kosa”.

Najlepsze pierwszoplanowe role aktorskie zdaniem Akademii stworzyli: Magdalena Cielecka w filmie „Lęk” i Eryk Kulm w filmie „Filip. Orły za najlepsze role drugoplanowe trafiły do: Agnieszki Grochowskiej za kreację aktorską w filmie „Kos” i Tomasza Schuchardta za rolę w filmie „Doppelgänger. Sobowtór”.

 

Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się „1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i  Kordiana Kądzieli wyprodukowany przez Akson Studio dla Netflix. W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany przez Telemark. Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrał Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu „Tyle co nic”. Nagrodę Publiczności  otrzymali „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana.

Za Najlepszy Film Europejski Polska Akademia Filmowa uznała: „W trójkącie”  w reż. Rubena Ostlunda (USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk).

Statuetkę Orła za Osiągnięcia Życia odebrała Agnieszka Holland, która powiedziała tak:

Dobre filmy można robić tylko, jeżeli jest się wolnym i jeżeli nie odczuwa się strachu. A jeżeli nawet odczuwa się strach, to wie się, że największym zwycięstwem jest go pokonać. Żyjemy dzisiaj w świecie, w którym zaczynają rządzić potwory. Ogromną częścią świata już rządzą potwory. Naprzeciw tym potworom stają poczciwi i dość przestraszeni politycy. I my nie możemy być takimi poczciwymi i dość przestraszonymi filmowcami, jeżeli chcemy w tym świecie być czymś więcej niż tylko dostarczycielami ucieczkowej rozrywki. Musimy naprawdę mierzyć się z tym światem.

Podczas gali wręczenia tegorocznych Orłów ogłoszono również, kto podczas kolejnej 2-letniej kadencji będzie piastować funkcję Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej. Został nim dotychczasowy Prezydent Akademii Dariusz Jabłoński.

Galę 26. Orłów poprowadzili: Karolina Korwin-Piotrowska i Błażej Hrapkowicz.

Koperty z nazwiskami tegorocznych Laureatów otworzyli: Danuta Stenka, Maria Pakulnis, Dorota Pomykała, Maciej Musiałowski, Paulina Pytlak, Magdalena Popławska, Mateusz Więcławek, Małgorzata Seck i Michał Gąsior – Szef Strony Głównej Wirtualnej Polski, Maja Komorowska, Valeria Sochyvets, Piotr Trojan, Andrzej Konopka, Małgorzata Gorol, Tomasz Ziętek, Magdalena Boczarska, Agata Kulesza, Tomasz Kot, Andrzej Chyra, Agnieszka Smoczyńska i Małgorzata Szumowska. 

 

  1. Polskie Nagrody Filmowe Orły
    – LISTA LAUREATÓW:

 

NAJLEPSZY FILM

ZIELONA GRANICA

reżyseria: Agnieszka Holland

produkcja: Metro Films

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Paweł Maślona za film KOS

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

Michał A. Zieliński za film KOS

 

ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA

Agnieszka Holland

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

Magdalena Cielecka za film LĘK

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

Eryk Kulm jr za film FILIP

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Michał Sobociński za film FILIP

 

NAJLEPSZA MUZYKA

Łukasz “L.U.C.” Rostkowski za film CHŁOPI

 

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

1670

reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela

scenariusz: Jakub Rużyłło

produkcja: Akson Studio dla Netflix

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

Nikodem Chabior za film FILIP

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film FILIP

 

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund

USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk

 

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

CHŁOPI

reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman

produkcja: Breakthru Productions

 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

PIANOFORTE

reżyseria: Jakub Piątek

produkcja: Telemark

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Dorota Roqueplo za film KOS

 

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

Aneta Brzozowska za film KOS

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film KOS

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

Tomasz Schuchardt za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

Agnieszka Grochowska za film KOS

 

ODKRYCIE ROKU

Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu TYLE CO NIC

(źródło:PNF)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.