Polskie Nagrody Filmowe Orły. Gdzie i kiedy zobaczymy galę?

Podziel się:

fot. Teodor Klepczyński

Już wkrótce – w poniedziałek 4 marca – odbędzie się 26. Gala Polskich Nagród Filmowych Orły. O tym, którzy twórcy otrzymają prestiżowe statuetki, decyduje ponad 850 członków Polskiej Akademii Filmowej. Obecnie trwa drugi etap głosowania Akademii, który wyłoni Laureatów. Na czym w praktyce polega ten proces? Kto odpowiada za tajność głosowania? W tle certyfikat NATO i amerykańskie Oscary. Oto Orły od kuchni!

 

„W pełni demokratyczne, tajne i bezpośrednie. Nie do złamania” – tak o Polskich Nagrodach Filmowych mówił Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej i pomysłodawca Orłów, podczas ogłoszenia nominacji do tegorocznej edycji. Ani on, ani żaden inny przedstawiciel Niezależnej Fundacji Filmowej, organizatora Orłów, nie zna wyników głosowania Akademii aż do momentu publicznego otwarcia kopert na scenie Teatru Polskiego, podczas transmisji na żywo. Biorąc pod uwagę, że w dwuetapowym głosowaniu bierze udział ponad 850 członków Polskiej Akademii Filmowej, samo przeprowadzenie głosowania i zliczania głosów, a potem utrzymania go w tajemnicy, to nie lada przedsięwzięcie.

Stoi za nim światowa doradczo-audytorska firma PwC, oficjalny partner Orłów od chwili ich powstania 26 lat temu. To ta sama firma, która odpowiada za liczenie głosów Amerykańskiej Akademii Filmowej, której głosami przyznawane są Oscary. Warto wiedzieć, że PwC przeprowadza i strzeże tajności głosowania tylko dwóch Akademii na świecie: Oscarów i Orłów. Aby wyłonić Nominowanych, a następnie Laureatów Polskich Nagród Filmowych, członkowie Akademii oddają głosy w tajnym, poufnym, indywidualnym i dwuetapowym głosowaniu. Wyniki zliczają wybrani partnerzy PwC, których obowiązkiem jest zapewnienie poprawności całego procesu i tajemnicy głosowania aż do chwili publicznego otwarcia kopert.

Sam proces przeliczania odbywa się w tajnej kancelarii PwC. To pomieszczenie posiadające certyfikat bezpieczeństwa NATO: pozbawione okien, z drzwiami o grubości 50 cm i systemem szyfrującym wejścia oraz wyjścia partnerów. Czas, jaki partnerzy spędzają w kancelarii, jest zapisywany w specjalnym rejestrze. Miejsce, gdzie znajduje się kancelaria           pozostaje ścisłą tajemnicą firmy i tylko niewielu najwyższych rangą partnerów PwC wie, gdzie znajduje się to pomieszczenie.

By wyeliminować ryzyko popełnienia błędu, za poprawność i tajemnicę wyników odpowiada dwóch Partnerów PwC, którzy spełniają najwyższe standardy audytorskie, poparte międzynarodowymi certyfikatami. W 26. edycji Orłów to Katarzyna Podgórna i Piotr Wyszogrodzki.

Koperty z wynikami głosowania, do czasu ich oficjalnego otwarcia, przechowywane są w sejfie tajnej kancelarii. Partnerzy PwC pieczętują je osobiście. Począwszy od pierwszej edycji Orłów do dziś służy im do tego specjalna, mechaniczna lakownica. Zalakowane koperty z wynikiem głosowania Akademii tuż przed Galą Orłów, na której ujawniana jest ich zawartość, są dostarczane na scenę bezpośrednio przez partnerów PwC. Nikt inny nie ma do nich dostępu, nikt nie może ich dotknąć. Zalakowane koperty są przekazywane odczytującym werdykt Akademii tuż przed wejściem na scenę, na której w świetle kamer jest łamany lak zabezpieczającej pieczęci.

Poza samą kwestią czysto audytorską, zawsze jest masa pozornie drobnych rzeczy do ustalenia – wspominał Wojciech Roman, pierwszy w historii partner PwC, który zliczał głosy Polskiej Akademii. –  Szczególnie utkwiła mi w pamięci kwestia doboru kopert. Z jakiego papieru, jak mają się zamykać, czy będą się elegancko otwierać na oczach widowni, czy powinienem je mieć w wewnętrznej kieszeni marynarki, czy może w aktówce, jak ma wyglądać „plomba”, jak ma wyglądać kartka z nazwiskiem i jak ma być włożona do koperty, żeby przy wyjmowaniu kamery nie wypatrzyły nazwisk laureatów zanim nie zostaną odczytane. I jeszcze tysiące innych tego typu kwestii. No i oczywiście tak bliskie spotkanie ze światem filmu, z jego najznakomitszymi reprezentantami, reżyserami, aktorami, producentami, też zostało w mojej pamięci jako wspaniałe przeżycie – mówił.

Izabela Wójcik, Dyrektor Polskich Nagród Filmowych również podkreśla wartość synergii, jaka charakteryzuje współpracę między Orłami a PwC. – Okazuje się, że pozornie odmienne perspektywy ludzi filmu i osób, których domeną na co dzień pozostaje biznes, wzajemnie się dopełniają i inspirują. Dzięki PwC zyskaliśmy Partnera w najszerszym tego słowa znaczeniu. To relacja oparta na profesjonalizmie, transparentności i rzetelności. A przede wszystkim na zaufaniu, które od 26 lat pozostaje fundamentem naszej współpracy.

26. Gala Polskich Nagród Filmowych Orły w Canal +

Spotkanie z Nominowanymi i konferencję prasową, podczas której dowiemy się, kto został tegorocznym zdobywcą Orła w kategorii Osiągnięcia Życia, zaplanowano na czwartek 29 lutego.

  1. Gala Orłów odbędzie się w poniedziałek 4 marca w Teatrze Polskim w Warszawie i będzie transmitowana na antenie CANAL+.

Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orły dostępne są na stronie www.pnf.pl. Wszystkie wydarzenia związane z 26. edycją Orłów relacjonowane są w mediach społecznościowych:

Relacja z ogłoszenia Nominacji, Facebook: https://www.facebook.com/pnforly/

Instagram: https://www.instagram.com/pnf_orly/

 

  1. POLSKIE NAGRODY FILMOWE ORŁY – NOMINACJE

 

KATEGORIA NAJLEPSZY FILM

ZIELONA GRANICA

reżyseria: Agnieszka Holland

produkcja: Metro Lato sp. z o.o

 

CHŁOPI

reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman

produkcja: Breakthru Productions Sp. z o.o.

 

DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

reżyseria: Jan Holoubek

produkcja: TVN Warner Bros. Discovery

 

FILIP

reżyseria: Michał Kwieciński

produkcja: Telewizja Polska

 

KOS

reżyseria: Paweł Maślona

produkcja: Aurum Film

 

KATEGORIA NAJLEPSZA REŻYSERIA

Jan Holoubek za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Michał Kwieciński za film FILIP

Paweł Maślona za film KOS

Grzegorz Dębowski za film TYLE CO NIC

Agnieszka Holland za film ZIELONA GRANICA

 

KATEGORIA NAJLEPSZY SCENARIUSZ

Andrzej Gołda za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz za film FILIP

Michał A. Zieliński za film KOS

Grzegorz Dębowski za film TYLE CO NIC

Maciej Pisuk, Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko, Agnieszka Holland za film ZIELONA GRANICA

KATEGORIA NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

Kamila Urzędowska za film CHŁOPI

Lena Góra za film IMAGO

Magdalena Cielecka za film LĘK

Marta Nieradkiewicz za film LĘK

Maja Ostaszewska za film ZIELONA GRANICA

 

KATEGORIA NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

Jakub Gierszał za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Eryk Kulm jr za film FILIP

Bartosz Bielenia za film KOS

Tomasz Włosok za film ZIELONA GRANICA

Leszek Lichota za film ZNACHOR

 

KATEGORIA NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Bartłomiej Kaczmarek za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Michał Sobociński za film FILIP

Piotr Sobociński jr za film KOS

Paweł Edelman za film THE PALACE

Tomasz Naumiuk za film ZIELONA GRANICA

 

KATEGORIA NAJLEPSZA MUZYKA

Łukasz “L.U.C.” Rostkowski za film CHŁOPI

Jan Komar za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Zygmunt Konieczny za film FIGURANT

Mikołaj Trzaska za film KOS

Paweł Lucewicz za film ZNACHOR

 

KATEGORIA NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

Tomasz Schuchardt za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Robert Więckiewicz za film FILIP

Jacek Braciak za film KOS

Robert Więckiewicz za film KOS

Piotr Pacek za film KOS

 

KATEGORIA NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

Ewa Kasprzyk za film CHŁOPI

Katarzyna Herman za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Sandra Drzymalska za film FILIP

Agnieszka Grochowska za film KOS

Kinga Preis za film ŚWIĘTO OGNIA

 

KATEGORIA NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

APOLONIA, APOLONIA
reżyseria: Lea Glob
produkcja: Danish Documentary, Staroń-Film, HBO Max

 

PIANOFORTE
reżyseria: Jakub Piątek

produkcja: Telemark

 

SKĄD DOKĄD

reżyseria: Maciek Hamela

produkcja: Affinity Cine, Pemplum

 

TWARZE AGATY

reżyseria: Małgorzata Kozera-Topińska

produkcja: Plesnar&Krauss FILMS

 

VIKA!

reżyseria: Agnieszka Zwiefka

produkcja: MY WAY STUDIO

 

KATEGORIA NAJLEPSZY MONTAŻ

Rafał Listopad za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Nikodem Chabior za film FILIP

Piotr Kmiecik za film KOS

Milenia Fiedler za film LICZBA DOSKONAŁA

Rafał Listopad za film STRZĘPY

 

KATEGORIA NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Marek Warszewski za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film FILIP

Anna Anosowicz za film KOS

Joanna Macha za film RAPORT PILECKIEGO

Joanna Macha za film ZNACHOR

 

KATEGORIA NAJLEPSZE KOSTIUMY

Katarzyna Lewińska za film CHŁOPI

Weronika Orlińska za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Magdalena Biedrzycka, Justyna Stolarz za film FILIP

Dorota Roqueplo za film KOS

Małgorzata Zacharska za film ZNACHOR

 

KATEGORIA NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska za film AKADEMIA PANA KLEKSA

Mirela Zawiszewska, Justyna Osińska za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Agnieszka Jońca za film FIGURANT

Dariusz Krysiak za film FILIP

Aneta Brzozowska za film KOS

Dariusz Krysiak za film NIEBEZPIECZNI DŻENTELMENI

 

KATEGORIA NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

1670
reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
scenariusz: Jakub Rużyłło

produkcja: Akson Studio dla Netflix

 

ABSOLUTNI DEBIUTANCI

reżyseria: Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha

scenariusz: Nina Lewandowska, Kamila Tarabura, Jędrzej Napiecek

produkcja: ATM Grupa dla Netflix

 

INFAMIA

reżyseria: Anna Maliszewska, Kuba Czekaj

scenariusz: Dana Łukasińska, Julita Olszewska, Anna Maliszewska

produkcja: Watchout Studio dla Netflix

 

INFORMACJA ZWROTNA

reżyseria: Leszek Dawid
scenariusz: Kacper Wysocki

produkcja: Opus TV dla Netfllix

 

WARSZAWIANKA

reżyseria: Jacek Borcuch
scenariusz: Jakub Żulczyk

produkcja: Magnolia Films dla HBO Europe

 

KATEGORIA NAJLEPSZY DŹWIĘK

Michał Jankowski za film CHŁOPI

Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Przemysław Kamieński za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

Krzysztof Jastrząb za film FIGURANT

Filip Krzemień, Marcin Kasiński, Mariusz Wysocki za film FILIP

Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film KOS

Leszek Freund za film ŚWIĘTO OGNIA

Robert Czyżewicz za film ZNACHOR

 

KATEGORIA ODKRYCIE ROKU

Łukasz “L.U.C.” Rostkowski, muzyka, film CHŁOPI

Kamila Urzędowska, aktorka, film CHŁOPI

Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz, scenariusz, film FILIP

Michał A. Zieliński, scenariusz, film KOS

Grzegorz Dębowski, reżyseria, film TYLE CO NIC

 

Kategoria Najlepszy Film Europejski:

20.000 GATUNKÓW PSZCZÓŁ (20.000 especies de Abejas), reż. Estibaliz Urresola Solaguren Hiszpania

 

AFTERSUN (Aftersun), reż. Charlotte Wells

Wlk. Brytania / USA

 

BLISKO (Close), reż. Lukas Dhont

Belgia / Holandia / Francja

 

CICHA DZIEWCZYNA (An Cailin Ciuin), reż. Colm Bairead

Irlandia

W GORSECIE (Corsage), reż. Marie Kreutzer

Austria / Luksemburg / Niemcy / Francja

 

W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund

USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk

(żródło: pnf)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.